Global Sourcing: Σχεδιασμός και Διαχείριση Διεθνούς Δικτύου Εφοδιασμού

Είναι φανερό ότι ο Σχεδιασμός και η Διαχείριση ενός Διεθνούς Δικτύου Εφοδιασμού απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις.

Ήδη περιγράφηκαν συνοπτικά εννέα φορείς που εμπλέκονται σε μια διεθνή αποστολή αγαθών. Στην πραγματικότητα, είναι βέβαιο ότι συχνά εμπλέκονται και άλλοι φορείς που δεν έχουν αναφερθεί (π.χ. υπηρεσίες που παρέχουν άδειες εξαγωγών, φορείς υγιεινής και ασφάλειας προϊόντων και οργανισμοί ασφάλειας μεταφορών).

 

Σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον, η επιλογή εκάστου φορέα είναι μια τυπική αγοραστική δραστηριότητα με κριτήρια που μπορεί να εξαχθούν από τα χαρακτηριστικά του μεταφορικού έργου και τις επιθυμητές ικανότητες του κάθε φορέα, όπως προσδιορίζονται από το στέλεχος εφοδιασμού.

 

Για τη λήψη σωστών αποφάσεων το στέλεχος πρέπει:

 

  • Να χρησιμοποιεί τους διεθνείς εμπορικούς όρους μεταφορών σύμφωνα με τις ανάγκες του.
  • Να γνωρίζει τις μεταφορικές απαιτήσεις των αποστολών.
  • Να χρησιμοποιεί τις γνώσεις των ειδικών σε θέματα μεταφορών προς όφελος της επιχείρησής του.
  • Να χρησιμοποιεί τις γνώσεις των προμηθευτών για την κατάσταση των δικτύων εφοδιασμού στη χώρα τους.

 

Μεταξύ των ζητημάτων για τα οποία απαιτείται η συνδρομή ειδικών συμβούλων περιλαμβάνονται:

 

  • Αποστολές μεγάλου βάρους και μεγάλων διαστάσεων
  • Προβλήματα με καθυστερήσεις παραδόσεων
  • Συνεχής/επαναλαμβανόμενη κίνηση φορτίων
  • Αποστολές των οποίων το κόστος είναι μεγάλο τμήμα της συνολικής αξίας των παραγγελιών
  • Κρίσιμες παραγγελίες
  • Επείγουσες παραγγελίες (π.χ. αεροπορική μεταφορά)
  • Δασμολογικές κλάσεις

 

Η προμήθεια από μια μεμονωμένη πηγή του εσωτερικού περιλαμβάνει δύο σχέσεις, μια με τον προμηθευτή και μια με τη μεταφορική επιχείρηση. Αντίθετα, μια μεμονωμένη σχέση με πηγή του εξωτερικού μπορεί να περιλαμβάνει δέκα σχέσεις (εννέα εμπλεκόμενοι φορείς και ο προμηθευτής). Εάν μια επιχείρηση συνεργάζεται με δέκα προμηθευτές του εξωτερικού, οι σχέσεις μπορεί να ανέλθουν σε περίπου εκατό ανάλογα με τους διεθνείς εμπορικούς όρους που εφαρμόζονται. Σε επιχειρήσεις παγκόσμιας εμβέλειας, η συνεργασία με μεταφορικές επιχειρήσεις ή διαμεταφορείς παγκόσμιας εμβέλειας μπορεί να απλοποιήσει την πολυπλοκότητα των διεθνών δικτύων εφοδιασμού και να ελαχιστοποιήσει τους κινδύνους των διακοπών του εφοδιασμού. Η συνεργασία με μια μεγάλη μεταφορική επιχείρηση ή ένα διαμεταφορέα έχει το πλεονέκτημα μεγάλων αποστολών, οι οποίες μεταφέρονται σε εμπορευματοκιβώτια μαζί με αποστολές άλλων επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα τη μείωση του μεταφορικού κόστους. Λόγω μεγάλου έργου, οι μεταφορικές επιχειρήσεις και οι διαμεταφορείς συνάπτουν σταθερές συμβάσεις με φορτηγά πλοία και επιτυγχάνουν μεγάλες εκπτώσεις και επιτάχυνση των διαδικασιών διεκπεραίωσης των αποστολών. Από την άλλη πλευρά, η συγχώνευση αποστολών πολλών επιχειρήσεων στο σημείο φόρτωσης και ο διαχωρισμός τους στο σημείο εκφόρτωσης μπορεί να επιτύχει αυξημένες εξοικονομήσεις.

 

Οργάνωση Μονάδων Εφοδιασμού Παγκόσμιας Εμβέλειας

 

Μια λογική προσέγγιση για την αντιμετώπιση των απαιτήσεων εφοδιασμού από πηγές του εξωτερικού, είναι η δημιουργία τοπικών γραφείων προμηθειών σε επιλεγμένες περιοχές. Τα τοπικά γραφεία προμηθειών στελεχώνονται από εξειδικευμένα άτομα που κατάγονται και διαμένουν στις αντίστοιχες περιοχές.

 

Τα τελευταία χρόνια, έχει γενικευθεί η χρησιμοποίηση των τοπικών γραφείων εφοδιασμού με αποτέλεσμα την αύξηση των προμηθειών από αγορές του εξωτερικού. Στο επίπεδο της κεντρικής οργάνωσης, δημιουργείται μια μονάδα διεθνών αγορών που ανήκει στη διεύθυνση εφοδιασμού και στην οποία αναφέρονται όλα τα τοπικά γραφεία κάθε χώρας. Η μονάδα διεθνών αγορών υποστηρίζει τις απαιτήσεις υλικών που αγοράζονται από το εξωτερικό για όλες τις στρατηγικές επιχειρησιακές μονάδες μιας επιχείρησης. Οι προμήθειες του εσωτερικού υποστηρίζονται από τμήματα προμηθειών που αναφέρονται σε αντίστοιχες στρατηγικές επιχειρησιακές μονάδες.

 

Δύο άλλοι τύποι οργάνωσης περιλαμβάνουν την οργάνωση μονάδων εφοδιασμού κατά περιφέρεια ή χώρα και τη χρησιμοποίηση παγκόσμιων ομάδων εφοδιασμού (global sourcing teams). Στον πρώτο τύπο οργάνωσης, οι προμήθειες τόσο του εξωτερικού όσο και του εσωτερικού διενεργούνται από τμήματα εφοδιασμού, τα οποία αναφέρονται στις αντίστοιχες στρατηγικές επιχειρησιακές μονάδες (ΣΕΜ). Στο δεύτερο τύπο οργάνωσης, ορίζεται ανώτερο στέλεχος υπεύθυνο για την αγοραστική δαπάνη του συνόλου των στρατηγικών επιχειρησιακών μονάδων για μια βασική κατηγορία υλικών. Επίσης, δημιουργούνται οργανωτικές μονάδες σε κάθε περιοχή που γνωρίζουν τους προμηθευτές, τη νοοτροπία και τη γλώσσα, αλλά και συντονίζουν την αναγκαία υποστήριξη σε θέματα Lοgistics και τεχνολογιών. Οι ομάδες αποτελούνται από τον υπεύθυνο και τους εκπροσώπους κάθε περιοχής και αποκτούν εξειδικευμένη γνώση για κάθε κατηγορία υλικών, αναπτύσσουν στρατηγικές παγκόσμιου εφοδιασμού, εφαρμόζουν αλλαγές και παρακολουθούν την απόδοση του εφοδιασμού. Μια τέτοια δομή του εφοδιασμού φαίνεται στο σχήμα 7.12.

 


Παράδειγμα 7.5: Οργανωτική δομή στρατηγικών μονάδων εφοδιασμού

 

Μια μεγάλη επιχείρηση έχει χωρίσει την υδρόγειο στις εξής περιοχές (Στρατηγικές Επιχειρησιακές Μονάδες):

  • Δυτική Ευρώπη, Μεσόγειος και Μέση Ανατολή
  • Βόρεια Αμερική
  • Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη
  • Βόρεια Αφρική
  • Ασία / Ειρηνικός
  • Λατινική Αμερική και Καραϊβική
  • Υποσαχάριος Αφρική, Ινδικός Ωκεανός, λοιπές χώρες

 

Ως κατηγορίες (δεξαμενές δαπανών) έχουν ορισθεί οι ακόλουθες:

  • Πρώτες ύλες και καύσιμα
  • Μεταφορές προϊόντων και ναύλοι
  • Εξειδικευμένα προϊόντα και ειδικά ανταλλακτικά
  • Τυποποιημένες υπηρεσίες (π.χ. ταξίδια, καθαρισμός και ασφάλεια)

 

Sxhma 7.12 Domh efodiasmoy me strathgikes epixeirhsiakes monades enas ypeythynos ana deksamenh

 

Σχήμα 7.12: Δομή εφοδιασμού με στρατηγικές επιχειρησιακές μονάδες (ένας υπεύθυνος ανά δεξαμενή)

 

Σε ένα βιομηχανικό-κατασκευαστικό περιβάλλον, οι αποφάσεις εφοδιασμού εξαρτώνται από το κατά πόσο ένα υλικό είναι τυποποιημένο ή ειδικών προδιαγραφών και υψηλής τεχνολογίας. Εάν τα στελέχη εφοδιασμού αναζητούν προμηθευτές για τεχνολογικά υλικά υψηλής προστιθέμενης αξίας, παράγοντες όπως η καινοτομία, οι τεχνολογικές δυνατότητες και οι «οδικοί τεχνολογικοί χάρτες» του προμηθευτή βαρύνουν τις αποφάσεις περισσότερο από τις τιμές. Για τυποποιημένα υλικά, οι επιλογές βασίζονται σε παράγοντες κόστους, ποιότητας και απαιτήσεων παράδοσης. Από την πλευρά των υπηρεσιών, οι περισσότερες επιχειρήσεις επιδιώκουν να εντοπίσουν προμηθευτές παγκόσμιας εμβέλειας που διαθέτουν πόρους στις περιοχές που δραστηριοποιείται η επιχείρηση.

 

Για την κάθε κατηγορία (δεξαμενή δαπανών) δημιουργείται μια ομάδα που αποτελείται από ένα στέλεχος που έχει την ευθύνη της κατηγορίας για όλες τις περιοχές και από στελέχη - συντονιστές για κάθε περιοχή. Οι κύριες αρμοδιότητες του υπευθύνου της ομάδας είναι:

 

  • Αναφέρεται στην ανώτατη διοίκηση για τα αποτελέσματα που προκύπτουν από τη διαχείριση της κατηγορίας σε θέματα όπως ο σχεδιασμός της στρατηγικής, η επιλογή των προμηθευτών, οι διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές και η στρατηγική διαχείριση των προμηθευτών.
  • Ηγείται, επηρεάζει, διασυνδέεται με τα μέλη της ομάδας και αντιπροσωπεύει την ομάδα στην ανώτατη διοίκηση, στους προμηθευτές και τους πελάτες.
  • Συνεργάζεται με τις επιχειρησιακές μονάδες της επιχείρησης και με επιτελικά στελέχη για την επίτευξη χαμηλών τιμών.
  • Δημιουργεί επί μέρους υποομάδες και διασφαλίζει τις συνέργειες μεταξύ τους.

 

Οι κύριες αρμοδιότητες του συντονιστή κάθε περιοχής είναι:

 

  • Εκπροσωπεί την περιοχή του στην ομάδα για όλα τα θέματα σχεδιασμού της στρατηγικής της κατηγορίας, επιλογής προμηθευτών, διαπραγματεύσεων με προμηθευτές και στρατηγικής διαχείρισης των προμηθευτών.
  • Προσφέρει την τεχνογνωσία του για τα υλικά/υπηρεσίες της κάθε κατηγορίας, για τους προμηθευτές και τις απαιτήσεις που αφορούν στην περιοχή του.
  • Ηγείται των δραστηριοτήτων για την εφαρμογή της συνολικής στρατηγικής της κατηγορίας στην περιοχή του και λογοδοτεί στην ομάδα για τα αποτελέσματα.
  • Διαβιβάζει τις ανάγκες εφοδιασμού σε προμηθευτές χωρών χαμηλού κόστους.

 

Ca8oDETWEAATps6

 

Με την επιλογή συντονιστών που διαμένουν μόνιμα στις αντίστοιχες περιοχές, αυξάνεται η πιθανότητα επίτευξης των στόχων, διότι βελτιώνεται τόσο η ποιότητα των τοπικών πληροφοριών όσο και οι σχέσεις με τους προμηθευτές. Οι συντονιστές μπορεί να υποδείξουν μέτρα που είναι βασισμένα στην τοπική επιχειρησιακή πραγματικότητα. Για παράδειγμα, οι δυνατότητες επικοινωνίας και χρήσης ειδικού λογισμικού, στις οποίες βασίζονται σήμερα οι επιχειρήσεις, δεν προσφέρονται στον ίδιο βαθμό στις διάφορες χώρες.

 

Κατά την ανάλυση μιας νέας πρωτοβουλίας, είναι σημαντική η αξιολόγηση των επιπτώσεων στις σχέσεις με τους υπάρχοντες προμηθευτές καθώς και των θεμάτων που σχετίζονται με τη νοοτροπία και τα ήθη των νέων προμηθευτών. Συχνά, παρατηρούνται αντιδράσεις όταν παρουσιάζεται μια ευκαιρία χρησιμοποίησης προμηθευτών από υπερπόντιες περιοχές, οι οποίοι αντικαθιστούν τους παραδοσιακούς, τοπικούς προμηθευτές. Στελέχη από τις επιχειρησιακές μονάδες που έχουν σταθερές και μακροχρόνιες σχέσεις με τους τοπικούς προμηθευτές, αιφνιδίως καλούνται να συνεργαστούν με προμηθευτές από ξένες χώρες, σε άγνωστες γλώσσες, με διαφορετική νομοθεσία και πρόσθετη πολυπλοκότητα από την πλευρά των logistics. Η ανάπτυξη των σχέσεων με τους νέους προμηθευτές απαιτεί μεγάλη προσπάθεια από τα στελέχη εφοδιασμού. Για παράδειγμα, προκειμένου να αναπτυχθούν προμηθευτές από την Κίνα και την Ινδία με αξιοπιστία και επιχειρησιακή νοοτροπία ισάξια με αυτή των δυτικών προμηθευτών, απαιτείται αρκετός χρόνος εκπαίδευσης και ανάπτυξης.

 

Πηγή: Διοίκηση Εφοδιασμού, Λάμπρος Λάιος, Πειραιάς 2010

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

CSM-300x250-v2

Γράφουν οι

Newsletter Signup

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τα νέα και τις ενημερώσεις μας.