Budgeting: Προϋπολογισμός Αγορών σε Εμπορικές Επιχειρήσεις

Στις εμπορικές επιχειρήσεις η σημασία του εφοδιασμού είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τις βιομηχανικές επιχειρήσεις.

Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι επειδή το ποσοστό των δαπανών για προμήθειες, συγκριτικά με τα έσοδα, είναι αρκετά υψηλότερο στην περίπτωση των εμπορικών επιχειρήσεων από το αντίστοιχο ποσοστό στις βιομηχανικές επιχειρήσεις.

 

Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι οι βιομηχανικές επιχειρήσεις μπορεί να έχουν κέρδη προ φόρων από 6 έως 12% επί των εσόδων στις πωλήσεις, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις εμπορικές επιχειρήσεις κυμαίνεται από 2 έως 5%. Συνεπώς, η λειτουργία του εφοδιασμού αποκτά ιδιαίτερη σημασία.

 

Στις εμπορικές επιχειρήσεις, ο «Προϋπολογισμός Αγορών Εμπορευμάτων» είναι το πρώτο βήμα στη διαδικασία κατάρτισης του συνολικού προϋπολογισμού. Ο προϋπολογισμός αγορών εμπορευμάτων αποτελείται από τα εξής στοιχεία:

 

  • Πωλήσεις
  • Αποθέματα αρχής μηνός (Beginning Month - ΒΟΜ) και τέλους του μήνα (End Month - EOM)
  • Μειώσεις αποθεμάτων (π.χ. λόγω προσφορών, εκθέσεων, εκπτώσεων, δειγμάτων που δεν αποφέρουν πλήρη έσοδα κ.α.)
  • Ελλείψεις αποθεμάτων
  • Αγορές
  • Μικτά κέρδη
  • Επενδύσεις που απαιτούνται για την ύπαρξη μιας ευρείας ποικιλίας και επαρκούς ποσότητας προϊόντων για την βελτιστοποίηση της αναλογίας των αποθεμάτων σε σχέση με τις πωλήσεις

 

Αντικειμενικός στόχος του προϋπολογισμού αγορών εμπορευμάτων είναι οι αγοραζόμενες ποσότητες για κάθε προϊόν να συναρτώνται με την επιδιωκόμενη σχέση του αποθέματος προς τις πωλήσεις που μεγιστοποιεί τα έσοδα και ελαχιστοποιεί τις εξαντλήσεις.

 

Προς τούτο, τα ενδεδειγμένα επίπεδα των αποθεμάτων έναντι των πωλήσεων υπολογίζονται με βάση την τιμή πώλησης ή την τιμή αγοράς κάθε προϊόντος:

 

Μέσο Απόθεμα σε Τιμές Λιανικής (€)

-------------------------------------------------

Καθαρές Πωλήσεις (€)

 

Μέσο Απόθεμα σε Τιμές Αγοράς (€)

-----------------------------------------------

Κόστος Πωληθέντων (€)

 

Για παράδειγμα, στον προϋπολογισμό πωλήσεων εμπορευμάτων επιχείρησης υδραυλικών ειδών του μηνός Φεβρουαρίου εμπεριέχονται τα εξής στοιχεία:

 

 4α

 

Στο παραπάνω πίνακα οι πωλήσεις και τα αποθέματα εκφράζονται σε τιμές πώλησης. Για τον προγραμματισμό των αγορών ακολουθούνται τα εξής στάδια:

 

  1. Καταγράφονται οι προβλέψεις πωλήσεων εμπορευμάτων από τον προϋπολογισμό πωλήσεων (ΠΚΠ).
  2. Προστίθενται οι μειώσεις του μηνός (ΠΡΟΣΘ) (Οι προγραμματισμένες μειώσεις είναι προσφορές, δωρεές, εκπτώσεις και γενικώς συναλλαγές που έχουν κόστος αγοράς, αλλά δεν αποφέρουν τα αναμενόμενα έσοδα).
  3. Προστίθεται το απόθεμα που πρέπει να εναπομείνει στο τέλος της περιόδου (ΒΟΜ).
  4. Αφαιρείται το διαθέσιμο απόθεμα αρχής της περιόδου (ΕΟΜ).
  5. Υπολογίζεται η ποσότητα των εμπορευμάτων που πρέπει να αγοραστεί (ΠΡΑΓΟ).                                    

 

 ΠΚΠ + ΠΡΟΣΘ + ΕΟΜ - ΒΟΜ = ΠΡΑΓΟ

 

 4β

 

Οι προγραμματισμένες αγορές που εκφράζονται σε τιμές πώλησης πρέπει να μετατραπούν σε κόστος προμηθειών. Οι τιμές αγοράς είναι επιβαρυμένες με ένα ποσοστό μεταπώλησης (percentage mark-up), το οποίο είναι αντιπροσωπευτικό της δραστηριότητας της εμπορικής επιχείρησης.

 

Το ποσοστό επιβάρυνσης στις τιμές αγοράς διαφέρει ανάλογα με τις διαφορετικές κατηγορίες των προϊόντων και ο πολλαπλασιαστής τιμής αποτελεί το αριθμητικό συμπλήρωμα στον πολλαπλασιαστή του κόστους.

 

 4γ

 

Οι εν λόγω προγραμματισμένες αγορές είναι ο προϋπολογισμός των προϊόντων που πρόκειται να αγοραστούν. Οι περισσότεροι χονδρέμποροι και έμποροι λιανικής καταρτίζουν οριστικούς προϋπολογισμούς αγορών από υπολογισμούς αυτού του είδους.

 

Περιστασιακά, οι αγοραστές επιθυμούν πιο σαφείς πληροφορίες όσον αφορά στις ποσότητες που θα αγοράσουν κατά τη διάρκεια κάθε μήνα. Όταν είναι εφικτοί οι υπολογισμοί στα μέσα ενός μήνα, εκπρόσωποι των αγορών και του λογιστηρίου συνεργάζονται για να καθορίσουν την ποσότητα του προϊόντος που μπορεί να αγοραστεί σε οποιαδήποτε δεδομένη στιγμή κατά τη διάρκεια του μήνα.

 

Αυτή η «ανοικτή» δαπάνη ειδών προς αγορά ισοδυναμεί με το κόστος των προγραμματισμένων αγορών για μια δεδομένη περίοδο μείον το ποσό που έχει δαπανηθεί σε κάποια συγκεκριμένη χρονική στιγμή της περιόδου.

 

Αγορά με ανοικτό πρόγραμμα (open-to-buy) για το είδος σωλήνας (χάλυβας κοινός) το μήνα Φεβρουάριο

 4δ

 

 shutterstock 98459903

 

Οι υπολογισμοί της αγοραστικής δαπάνης με βάση το ανοικτό πρόγραμμα γίνονται ως εξής:

 

Αναγκαίο Απόθεμα

Προγραμματισμένο απόθεμα EOM..............................................................................500.000€

Προγραμματισμένες πωλήσεις για το υπόλοιπο του μήνα :

Προγραμματισμένες πωλήσεις ....................................................................................175.000€

Πραγματικές πωλήσεις (-)..............................................................................................110.000€

                                                                                                                                               -------------

                                                                                                                                                65.000€

Προγραμματισμένες μειώσεις για το υπόλοιπο του μήνα:

Προγραμματισμένες μειώσεις........................................................................................10.000€

Πραγματικές μειώσεις (-)...................................................................................................6.000€

                                                                                                                                               -------------

                                                                                                                                                  4.000€

Αναγκαίο απόθεμα:........................................................................................................569.000€

 

Διαθέσιμο Απόθεμα

Απόθεμα (ΒΟΜ)...............................................................................................................525.000€

Καταγεγραμμένες παραλαβές μέχρι σήμερα..............................................................100.000€

                                                                                                                                              -------------

                                                                                                                                              625.000€

Πραγματικές μειώσεις μέχρι σήμερα...............................................................................6.000€

Πραγματικές πωλήσεις μέχρι σήμερα..........................................................................110.000€

                                                                                                                                               -------------

                                                                                                                                              116.000€

Διαθέσιμο απόθεμα:.......................................................................................................509.000€

Κόστος Ανοικτής Αγοράς

Διαθέσιμο απόθεμα:.......................................................................................................509.000€

Παραγγελία για παράδοση το Φεβρουάριο:.................................................................25.000€

                                                                                                                                               -------------

Συνολικό διαθέσιμο απόθεμα:......................................................................................534.000€

Ανοικτή αγορά (Open-to-buy) σε τιμές πωλήσεων στις 20 Φεβρουαρίου................35.000€

Πολλαπλασιαστής κόστους:..................................................................................................22%

Κόστος ανοικτής αγοράς:................................................................................................27.300€

 

Αν στο τέλος του μήνα το διαθέσιμο απόθεμα ήταν μεγαλύτερο του αναγκαίου, σημαίνει ότι το ύψος των αγορών για αυτό το είδος ήταν υπερβολικό.

 

Αυτού του τύπου η συνεισφορά του εφοδιασμού βοηθά τα υπόλοιπα τμήματα της επιχείρησης να καταρτίσουν και να εκτελέσουν σωστά τους προϋπολογισμούς τους.

 

Πηγή: Διοίκηση Εφοδιασμού, Λάμπρος Λάιος, Πειραιάς 2010

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

CSM-300x250-v2

Γράφουν οι

Newsletter Signup

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τα νέα και τις ενημερώσεις μας.